Nowy, stary, mały czy duży – jakie auto warto kupić -część 2

Kupujemy Diesla bo liczymy na oszczędności w paliwie a tym czasem cena ON zrównała się z Pb, no ale Diesle palą znacznie mniej tej ropy to może jednak się opłaca? Czy aby na pewno? Nowoczesny Diesel jest niezwykle czuły na jakość paliwa i sposób użytkowania. Jeśli uszkodzeniu ulegnie układ wtryskowy takiego diesla czekają nas kosztowne naprawy rzędu tysięcy złotych, które szybko zniwelują wcześniejsze oszczędności na paliwie. Oczywiście jeśli ktoś kupi auto w salonie ma gwarancję a i silnik spokojnie osiągnie przebieg ponad 100 tys. km. A co po tych 100 tys. gdy ryzyko awarii wzrasta? Czas pozbyć się auta za dobre pieniądze dołożyć i kupić nowy w salonie. Czy znajdą się chętni? Oczywiście, że tak. Nie każdego stać by kupić auto z salonu. Nie każdy tez wie, ile pułapek na niego czyha bo bazuje na starych utartych prawdach o których pisałem wcześniej. Zastanawiałeś się czemu na serwisach aukcyjnych dominują auta z silnikami diesla? Zrób prosty test wysortuj 5-6 letnie auta z silnikami Diesla o przebiegu mniejszym niż 100 000 … słabo może kilka sztuk, przebiegi w autach z rocznika 2007 to zazwyczaj 150 – 200 tys. kilometrów, a teraz sprawdź benzyniaki. Kilka razy mniej ofert, a przebiegi poniżej 100 tys. nie są niczym dziwnym. Czemu? To proste auto z silnikiem Diesla jest droższe w zakupie i droższe w serwisowaniu, oznacza to że musi się właścicielowi zwrócić, więc jest eksploatowane do granic możliwości a przed największymi naprawami trafia na aukcje internetowe. Z benzyniakami jest nieco inaczej bo na rynku tych aut jest znacznie mniej, na aukcjach internetowych odczuwamy nadal modę na nowoczesne ropniaki. A czy do miasta ma sens kupno Diesla? Nie. Diesel by palić mało musi się dobrze rozgrzać, odpalanie diesla zimą i przejazd do pracy 15 km w korkach będzie wiązało się z podobnym spalaniem jak w benzyniaku, ale prędzej czy później zapcha się filtr cząstek stałych czyli DPF, który musi się wypalać w bardzo wysokich temperaturach czyli najlepiej na autostradzie przy dość dużej prędkości na pewno większej niż 80 km/h. Koszt DPF jest wysoki i zje wszystkie oszczędności na paliwie. Poruszasz się głównie po mieście i raz w roku jedziesz na wakacje kup auto z silnikiem benzynowym. Jesteś ciągle w trasie i korzystasz głównie z dróg ekspresowych i autostrad wybór może paść na diesla.

A czy przebieg jest istotny? I tak i nie. Jeśli auto było użytkowane na długich trasach to znaczy, że jeździło głównie po dobrych drogach i ilość wejść i wyjść z samochodu i trzaskanie dziwami, nie było aż tak częste, ale  z drugiej strony takiej pewności nie mamy.